Praha 27. 2. 2006 – Klienti Home Creditu i během letošních lednových výprodejů využívali splátkového prodeje. Novoroční nákupy českých spotřebitelů byly o něco slabší než na Slovensku, kde se objem poskytnutých spotřebitelských úvěrů Home Credit v meziročním srovnání s lednem 2005 zvýšil o 32 %. Nejprodávanějším zbožím na splátky v Česku i na Slovensku zůstává černá a bílá technika. Home Credit v tuzemsku během prvního měsíce roku uzavřel dvakrát více smluv na pořízení výpočetní techniky než v loňském roce, na Slovensku zase o 79 % více na nákup domácích potřeb. Nejvíce smluv uzavřeli zákazníci na severní Moravě.
Elektra absolutně nejvíce, ale nejrychleji roste výpočetní technika
Stejně jako v průběhu celého roku, tak i během lednové vlny výprodejů, byly prostřednictvím Home Creditu nejčastěji financovány domácí elektrospotřebiče, a to v Čechách, kde tvořily 46 % počtu všech smluv o spotřebitelském úvěru, i na Slovensku s 58% podílem. Podíl černé a bílé techniky však v obou zemích ve srovnání s loňským rokem mírně poklesl ve prospěch jiných druhů zboží. V Česku mezi další nejčastěji nakupované zboží financované spotřebitelským úvěrem od Home Creditu patřily mobilní telefony, výpočetní technika, domácí potřeby a nábytek.
Největší posun byl zaznamenán u výpočetní techniky, které se letos v lednu prodalo na splátky dvakrát více než v loňském lednu. Nejčastěji si lidé na úvěr pořizovali celé počítačové sestavy a notebooky, ale v seznamu najdeme i samostatné monitory, tiskárny a jiné PC komponenty. Odborníci* očekávají, že i v letošním roce čeká prodej výpočetní techniky na českém trhu dvouciferný růst. „Vzhledem k nárůstu oproti loňskému roku předpokládáme, že jejich podíl nadále poroste i mezi ostatním zbožím financovaným spotřebitelskými úvěry,“ uvedl Ing. Miloš Stibor, předseda představenstva a generální ředitel Home Credit a.s.
analýza společnosti IDC CEMA
„Přestože výpočetní technika není klíčovým zbožím prodávaným prostřednictvím elektroprodejců sdružených v alianci hele, nárůst poptávky v tomto sortimentu jsme zaznamenali již v uplynulém roce a lze předpokládat, že stejný trend bude pokračovat i letos. U prodejců aliance hele zákazníci oceňují především dodávku PC na klíč, tedy jednoduché komplexní řešení. V tomto směru je naší výhodou velká podpora dodavatelů,“ říká Miloslav Zapletal, vedoucí nákupu aliance hele.
Moravané nakupovali nejvíce
Nejvíce smluv o spotřebitelském úvěru s Home Creditem uzavřeli v lednu zákazníci v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Na třetí příčce žebříčku se umístili Středočeši. Jedná se o kraje s nejvyšším počtem obyvatel v ČR. Pořadí krajů je tedy z tohoto hlediska totožné. Nejméně smluv uzavřeli lidé na Vysočině, v Pardubickém a Libereckém kraji, které společně s krajem Karlovarským naopak patří do kategorie s nejnižším počtem obyvatel.
Slovensko: na splátky stále nejpopulárnější elektronika, oproti loňsku však nejvíce vzrostla poptávka po domácích potřebách
Také slovenští spotřebitelé stále častěji využívají atraktivní cenové slevy. V lednu 2006 se objem poskytnutých spotřebitelských úvěrů v meziročním srovnání zvýšil o 32 %. Podle informací Home Credit Slovakia, a.s. byly v tomto měsíci nejpopulárnějšími komoditami pořizovanými na splátky černá a bílá technika, a to s 58% podílem. Za nimi následují domácí potřeby, které v lednu 2005, ale také během celého roku 2005 zaujímaly čtvrté místo v pořadí. Opačně, z třetího na čtvrté místo se posunul nábytek a na pátém místě zůstala výpočetní technika. „Podíl černé a bílé techniky v rámci zboží a služeb, které jsme profinancovali v letošním lednu, byl nižší než ve stejném období roku 2005,“ hodnotí Ing. Miloš Stibor, předseda představenstva Home Credit Slovakia, a.s. „Naopak více než počátkem minulého roku naši zákazníci nyní nakupovali domácí potřeby - o 79 % více než loni a výpočetní techniku, která narostla o 52 %“. Zvýšil se také zájem o vodní filtry, fotoaparáty, videokamery nebo zahradní techniku.
Prvních pět nejčastěji nakupovaných komodit na splátky v ČR a SR během lednových výprodejů 2006
Poznámka pro editory:
Home Credit a.s.
Společnost Home Credit a.s. patří k lídrům českého trhu spotřebního financování, za rok 2005 profinancovala nákupy svých klientů v hodnotě 6,7 miliardy Kč. Celá skupina Home Credit působící v České republice, Slovenské republice a Ruské federaci za prvních šest měsíců roku 2005 financovala nákupy v celkové hodnotě 20 miliard Kč, což znamená 113% růst oproti prvnímu pololetí roku 2004. Mezinárodní skupina Home Credit, jež ve střední Evropě a Rusku obsluhuje více než šest milionů klientů, vstoupila v polovině prosince 2005 na trh splátkového prodeje v Kazachstánu. Skupina Home Credit patří do mezinárodní finanční skupiny PPF, která úspěšně spravuje aktiva v hodnotě přibližně 200 miliard Kč.
Aliance hele
Cílem aliance hele, jejímž hlavním organizátorem je Home Credit a.s., je přivedení zákazníků k nezávislým českým prodejcům elektrospotřebičů. Prodejce elektra se pod značkou hele stává součástí celorepublikové sítě, zároveň je však zachována jeho původní identita. V současné době aliance sdružuje více než 250 elektroprodejen po celé České republice. Aliance zaručuje členům výhodnější nákupní podmínky od partnerů aliance, mezi ně například patří dodavatelé značek Philips, Sony, LG, Samsung, Thomson, Whirlpool, Candy, Panasonic, Gorenje, Indesit, Bosch, Siemens, Moulinex, Rowenta, Tefal a daší. Jednotliví členové hele jsou přímo napojeni na zastoupení těchto firem, čímž je vyřazen velkoobchod. Tím členové v hele dosahují to, co by si jako samostatní prodejci mohli jen obtížně dovolit – konkurenční ceny, akční nabídky a pravidelné oslovování klientů. V prodejnách hele však zákazníci kromě výhodných cen získají navíc komplexní služby - individuální přístup, poradenství a záruční servis.