Finanční očekávání českých domácností na rok 2024 • Home Credit a.s.

Finanční očekávání českých domácností na rok 2024

03. 01. 2024

České domácnosti počítají v letošním roce s vyššími výdaji, 3 lidi z 10 předpokládají, že poroste i jejich příjem, 60 % respondentů v podzimním průzkumu STEM/MARK pro Home Credit uvedlo, že neplánuje žádnou větší investici. Letní dovolenou v zahraničí si však nenechá ujít 37 % dotázaných.


Ceny bytů se podle expertů dotkly dna, ČNB ke konci roku oznámila snížení úrokové sazby, Česko dosáhlo předposlední týden loňského roku na nejvyšší inflaci v EU a některé obchodní řetězce ještě před Vánoci začaly zlevňovat. Lidé se naučili reagovat na aktuální ekonomickou situaci a přizpůsobují tomu své výdaje, a pokud je to nezbytné, hledají si i další zdroje příjmů.

„Z průzkumu vyplývá, že lidé daleko více plánují své nákupy a řeší, jakým způsobem je budou financovat. Nepřemýšlejí jenom o tom, za co utratí své finanční prostředky, ale uvažují i o příjmové stránce. Nepříznivá ekonomická situace je více motivuje k aktivnímu řízení svého rodinného rozpočtu,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit ČR a SR.

Vyšší výdaje očekává letos 66 % dotázaných, vyšší příjmy však jenom 33 %. Hodnotnější investice, jako je například pořízení nového vybavení domácnosti, rekonstrukce, nákup automobilu nebo dokonce nemovitosti, bude až 60 % Čechů odkládat na další období.

V roce 2024 se chystá 28 % dotázaných požádat svého zaměstnavatele o nárůst mzdy. Z toho čtvrtina Čechů si v příštím roce řekne alespoň o minimální zvýšení platu (do 10 %), další čtvrtina bude usilovat o podstatnější změnu, a to o 11-20 %.

„Aktivní řízení rodinného rozpočtu je nejlepším receptem na ekonomickou krizi. Člověk jednoduše vidí, kde může ušetřit anebo, kdy je nutné najít si další zaměstnání nebo si říct o zvýšení platu,“
radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.

Čtvrtina lidí uvedla, že už v lednu bude řešit letní dovolenou a hned na začátku roku ji uhradí. Bojí se především růstu cen. 37 % dotázaných plánuje letní dovolenou v zahraničí. Služby cestovních kanceláří letos nevyužije 39 % Čechů.

„Letní dovolená je sice ještě daleko, ale někteří si ji, buď z obavy z růstu cen anebo ze zvyku, rezervují již na začátku roku. Dovolená patří do skupiny zbytných, tedy luxusních výdajů, proto pokud si lidé nejsou jistí, jak se bude vyvíjet jejich domácí rozpočet, vyplatí se počkat nebo se raději uskromnit. Zadlužovat se kvůli těmto výdajům je zbytečné a riskantní a vždy doporučujeme přizpůsobit se aktuální finanční situaci,“ uzavírá Miroslav Zborovský.

Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26. 10. do 2. 11. 2023 formou online dotazování mezi 507 respondenty ve věku 18 až 64 let.


Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
­­­katerina.dobesova@homecredit.cz


Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2022 úvěry v celkové výši 13,9 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši téměř 40 miliard eur a zaměstnává celosvětově více než 60 tisíc lidí (k 31. 12. 2022).