K posilování ekologicky a společensky odpovědného podnikání se dnes hlásí i finanční instituce. Celý svět stupňuje úsilí proti globálnímu oteplování. Evropská unie zpřísnila své klimatické cíle – do roku 2030 chce snížit emise skleníkových plynů o 55 procent oproti roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. To vše si vyžádá významné změny a masivní investice v energetice, průmyslu, dopravě, ale i ve službách, které nabízejí banky a poskytovatelé nebankovních úvěrů.
„V období 2015 - 2020 jsme díky procesním změnám ušetřili cca 10 250 000 listů papíru ročně, což odpovídá zhruba 128 stromům za rok,“ říká Michal Fila, tiskový mluvčí Home Creditu ČR a SR.
Přechod do online prostředí napříč obory, nejenom kvůli pandemii, není pouze pohodlnější pro uživatele, ale přináší sebou další význačný efekt pro celou společnost, v podobě ohleduplnějšího chování k životnímu prostředí. Tištěné dokumenty jsou nahrazovány mobilními aplikacemi, virtuální platební karty vytlačují plastové, vstupenky, jízdenky a potvrzení o bezinfekčnosti již postačí uložené v mobilu. Smlouvy se podepisují elektronickou tužkou na tabletech a věrnostní plastové kartičky z obchodů postupně mizí a místo nich postačí zákazníkovi aplikace nebo prostá identifikace. Restaurace, fast foody anebo jakékoliv festivaly a kulturní akce si nedovolí používat jednorázový plast a nabízejí drinky do vratného skla nebo zálohovaných plastových kelímků. Jednorázová plastová brčka jsou dnes již minulostí, stejně jako igelitové tašky v obchodech.
„Již v roce 2013 jsme zavedli tzv. paperless procesy, nejprve jsme začali využívat elektronického podpisu ve správci financí a později signpady v místě prodeje, tím jsme omezili tištění papírových smluv a úvěrových podmínek,“ popisuje Michal Fila.
V roce 2016 přistoupil Home Credit ke zpoplatnění zasílání papírových výpisů k revolvingovým úvěrům a kreditním kartám, aby motivoval klienty k využívání jiných kanálů, jako je správce financí, e-mailu a mobilní aplikace. K výraznému omezení došlo také v interním tisku, mění se klientské i interní procesy tak, že většinu z nich umíme vyřešit po telefonu, emailu nebo v mobilní aplikaci. V roce 2020 bylo spuštěno zasílání upomínek klientům e-mailem, v případě, že to umožňuje legislativa a e-mailová adresa klienta je aktuální.
„Na podzim loňského roku jsme začali nabízet našim klientům virtuální kartu, což fakticky znamená číslo, o které si zákazník zažádá v mobilní aplikaci a neexistuje k takové kartě plastová varianta. Již dávno neplatí, že zlepšování klimatických podmínek se týká pouze velkých průmyslových, energetických nebo dopravních podniků, ale prostupuje do všech oborů,“ uvádí Michal Fila.
Home Credit nabízí maximálně vstřícné chování, které je ohleduplné k životnímu prostředí. Celý proces od žádosti o půjčku, nákupu na splátky, úvěru na automobil nebo založení kreditní karty probíhá buď online nebo osobně. „V současné době více než 80 % všech našich procesů spojených s uzavíráním smluv probíhá bez papíru. Online řešení není jenom rychlejší a pohodlnější pro zákazníky, ale přispívá i k enviromentální a společenské udržitelnosti,“ uzavírá Michal Fila z Home Creditu.