Brno 27. červen 2012 – Ještě před deseti lety Češi chaty a chalupy odsunovali na druhé místo. Přednost měly zahraniční dovolené v luxusních destinacích nebo aspoň v tradičním Chorvatsku. Teď se karta opět obrací a Češi znovuobjevují chalupaření. Mnozí z nich radši krásné letní dny věnují kutilství a úpravám svých letních sídel a na dovolenou k moři vyrážejí třeba až na podzim. Potvrzují to i prodejní data společnosti Home Credit.
„Tomuto trendu částečně nahrává i současná ekonomická situace, kdy ceny rostou rychleji než mzdy. Lidé víc šetří a na zahraniční dovolenou nevyrážejí každoročně, ale třeba jen jednou za dva roky. Módou se staly také podzimní dovolené mimo hlavní sezónu, na nichž si lidé mohou užít teplo a exotiku za příznivější ceny,“ vysvětluje trend analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. To potvrzují i prodejní data Home Creditu, podle nichž podzimní nákupy dovolených na splátky v posledních letech rostou.
Jako alternativu letních dovolených u moře lidé často volí právě své chaty a chalupy. Návrat chalupářství navíc souvisí s další typickou českou zálibou – kutilstvím, které se s příchodem teplých měsíců každoročně stává téměř národním sportem.
Změnu v chování potvrzuje i Jan Plaček, ředitel obchodní sítě Home Creditu. „Lidé se do zvelebování svých letních sídel pustili opravdu ve velkém. V letošním roce vidíme mnohem větší zájem o elektrické nářadí a nejrůznější stavební prvky, jako jsou nová okna nebo sanitární technika. Za prvních pět měsíců letošního roku vzrostl počet úvěrů na tento typ zboží o 9 %.Lidé chtějí mít moderní vybavení chat a chalup, o které se nebudou muset příliš starat, a přitom bude skvěle fungovat. V letních měsících ve velkém přistupují i k výměnám starých oken za nová plastová. Ceny energií stoupají a lidé hledají způsob, jak investovat a zároveň šetřit na provozních nákladech,“ říká Plaček.
Chalupáři vylepšují svá letní sídla s cílem získat stejné pohodlí jako doma. Mnohem víc se ale zaměřují i na estetickou stránku věci. Zatímco před dvaceti lety byla hlavním požadavkem funkčnost, dnešním chalupářům záleží i na tom, aby interiér a okolí stavby byly upravené. „Stačí se jen podívat na to, jak dobře jdou obchodníkům na odbyt krbová kamna na dřevo, designové dveře, venkovní svítidla nebo nejrůznější interiérové doplňky,“ uzavírá Plaček.
Lidé dbají i na zabezpečení chat a chalup. Kromě kvalitních zámků nebo automatických spínačů světel volí i profesionální zabezpečovací zařízení a alarmy. Právě těch se v letošním roce prodalo o 7 % více než v tom minulém. Zvláště pokud je chata nově opravená a vybavená, podobná investice se vyplatí.
Poznámky pro editory:
Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V roce 2011 společnost poskytla úvěry v celkové výši 8,75 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.
Skupina Home Credit (Home Credit B.V. a její dceřiné společnosti) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v Evropě a své služby nabízí 4,5 milionu aktivních klientů (k 30. 6. 2011 včetně Kazachstánu). Ve vybraných zemích úspěšně nabízí a rozvíjí také služby retailového bankovnictví. Skupina působí v České republice (od roku 1997), na Slovensku (od roku 1999), Ruské federaci (od roku 2002) a v Bělorusku (od roku 2007). Značka Home Credit je od roku 2005 navíc přítomna v Kazachstánu, kde společnost Home Credit B. V. drží minoritní podíl v AO Home Credit Bank.
Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.
Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 12,4 miliard EUR (k 31. 12. 2010), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po největší ruský obchodní řetězec se spotřební elektronikou. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.
Na základě úspěchu Home Creditu v Evropě PPF rozvíjí spotřebitelské financování pod značkou Home Credit také v Asii, konkrétně v Číně (od roku 2007) a ve Vietnamu (od roku 2009), a zkoumá příležitosti pro vstup na další rozvíjející se trhy v tomto regionu.
Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu.