542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Češi začali kreditní kartou platit, z bankomatů už tolik nevybírají

Brno, 21. dubna 2010 – Češi začínají víc využívat kreditní karty pro platby v obchodech než pro výběry hotovosti z bankomatu. Kvůli důsledkům finanční krize, která je donutila šetřit, také utrácejí a z bankomatů vybírají nižší částky. Vyplývá to z analýzy kreditních karet vydávaných společností Home Credit, která zjistila změny v chování jejich držitelů v letech 2008 a 2009.

Majitelé kreditní karty s ní spíše platí – v roce 2009 ji v 58 % případů použili v obchodě. Jde o významný posun, u pokladny s ní totiž v roce 2008 platilo pouze 36 % lidí. „Držitelé karty zjistili, že kreditka je pohodlný platební prostředek. Vyhovuje jim, že u sebe nemusejí nosit příliš hotovosti,“   vysvětluje Vít Růžička, autor analýzy. Jako další důvod vidí to, že výběry kreditní kartou z bankomatu jsou ve většině případů dražší než platební kartou zřízenou k běžnému účtu. Vzrůstající zájem o platby kreditní kartou potvrzuje také průzkum společnosti MasterCard. „Růst objemu i počtu transakcí realizovaných kreditní kartou má dle našeho výzkumu vzrůstající tendenci, a to v průměru 20 % v obou případech,“   říká Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Běžně vytáhne majitel kreditní kartu u obchodníka čtyřikrát měsíčně. Ještě v roce 2008 to bylo 3,33krát. Hotovost z bankomatu vybere 1,91krát, v roce 2008 tak učinil 2,09krát. Rovněž výzkum MasterCard ukázal, že počet transakcí realizovaných u obchodníků výrazně roste. "Držitelé kreditních karet v průběhu MasterCard výzkumného šetření nejčastěji platili svojí kartou za elektroniku, nábytek a vybavení domácnosti, oblečení a v neposlední řadě také za potraviny a zboží běžné potřeby,“   dodává Javorský. „Lidé kreditní kartou začali platit častěji i drobnější nákupy, čož negativně ovlinilo průměrnou hodnotu transakce. Je to však přirozený trend, který na trhu pozorujeme.“

Vyplývá to i z analýzy několika desítek tisíc kreditních karet společnosti Home Credit. Vloni se snížila průměrná částka, kterou lidé kartou zaplatí z 1123 korun v roce 2008 na 981 korun v roce 2009. „Stejný trend jsme zaznamenali i u výběrů hotovosti. V roce 2008 si lidé z bankomatu odnášeli 2833 korun, loni o zhruba dvě stovky méně – 2617 korun,“   přibližuje Růžička s tím, že tyto výsledky mohou být dále ovlivněny situací, do které se české domácnosti dostaly v krizi. V mnoha případech se potýkají se snížením příjmů nebo dokonce ztrátou zaměstnání a proto se snaží šetřit.

Na Slovensku je situace obdobná, podíl plateb u obchodníků se rovněž významně zvýšil – z 26 % v roce 2008 na 43 % v roce 2009. Výběrům hotovosti ale pořád Slováci dávají přednost.

Jak Češi využívají kreditní kartu? 2009 2008
platí nákupy v obchodech 58% 36%
vybírají z bankomatu 64% 42%
průměrně kartou zaplatí 981 Kč 1 123 Kč
průměrně vyberou z bankomatu 2 617 Kč 2 833 Kč
měsíčně kartou zaplatí 4x 3,33x
měsíčně vybírají z bankomatu 1,91x 2,09x

 

Poznámky pro editory:

 

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, hotovostní půjčky, kreditní karty a revolvingové půjčky. V roce 2009 společnost poskytla úvěry v celkové výši 7,7 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit („skupina“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě a Asii. Ve vybraných zemích skupina úspěšně rozvíjí služby retailového bankovnictví jako běžné účty či vklady. Jejích 14 200 zaměstnanců obsluhuje více než 5,7 milionu zákazníků ve všech geografických oblastech, v nichž jsou služby pod značkou Home Credit poskytovány (údaj ke dni 30. června 2009). Skupina Home Credit v současnosti působí v 8 zemích: v České republice (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruské federaci (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstánu (AO Home Credit Bank, od roku 2005), na Ukrajině (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bělorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číně (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietnamu (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupina Home Credit patří do skupiny PPF, jedné z největších mezinárodních investičních skupin ve střední a východní Evropě. Aktiva ve správě skupiny PPF převyšují 10 miliard eur (ke dni 30. června 2009). Skupina PPF se zabývá finančními službami (bankovnictví a spotřebitelské financování, pojištění a penzijní fondy), investicemi v oblasti private equity a investicemi do nemovitostí. Skupina PPF aktivně vyhledává investiční příležitosti na vznikajících trzích střední a východní Evropy, Ruska, Společenství nezávislých států a Dálného východu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.cz.

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů