Češi začali kreditní kartou platit, z bankomatů už tolik nevybírají •…

Češi začali kreditní kartou platit, z bankomatů už tolik nevybírají

21. 04. 2010

Brno, 21. dubna 2010 – Češi začínají víc využívat kreditní karty pro platby v obchodech než pro výběry hotovosti z bankomatu. Kvůli důsledkům finanční krize, která je donutila šetřit, také utrácejí a z bankomatů vybírají nižší částky. Vyplývá to z analýzy kreditních karet vydávaných společností Home Credit, která zjistila změny v chování jejich držitelů v letech 2008 a 2009.

Majitelé kreditní karty s ní spíše platí – v roce 2009 ji v 58 % případů použili v obchodě. Jde o významný posun, u pokladny s ní totiž v roce 2008 platilo pouze 36 % lidí. „Držitelé karty zjistili, že kreditka je pohodlný platební prostředek. Vyhovuje jim, že u sebe nemusejí nosit příliš hotovosti,“   vysvětluje Vít Růžička, autor analýzy. Jako další důvod vidí to, že výběry kreditní kartou z bankomatu jsou ve většině případů dražší než platební kartou zřízenou k běžnému účtu. Vzrůstající zájem o platby kreditní kartou potvrzuje také průzkum společnosti MasterCard. „Růst objemu i počtu transakcí realizovaných kreditní kartou má dle našeho výzkumu vzrůstající tendenci, a to v průměru 20 % v obou případech,“   říká Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Běžně vytáhne majitel kreditní kartu u obchodníka čtyřikrát měsíčně. Ještě v roce 2008 to bylo 3,33krát. Hotovost z bankomatu vybere 1,91krát, v roce 2008 tak učinil 2,09krát. Rovněž výzkum MasterCard ukázal, že počet transakcí realizovaných u obchodníků výrazně roste. "Držitelé kreditních karet v průběhu MasterCard výzkumného šetření nejčastěji platili svojí kartou za elektroniku, nábytek a vybavení domácnosti, oblečení a v neposlední řadě také za potraviny a zboží běžné potřeby,“   dodává Javorský. „Lidé kreditní kartou začali platit častěji i drobnější nákupy, čož negativně ovlinilo průměrnou hodnotu transakce. Je to však přirozený trend, který na trhu pozorujeme.“

Vyplývá to i z analýzy několika desítek tisíc kreditních karet společnosti Home Credit. Vloni se snížila průměrná částka, kterou lidé kartou zaplatí z 1123 korun v roce 2008 na 981 korun v roce 2009. „Stejný trend jsme zaznamenali i u výběrů hotovosti. V roce 2008 si lidé z bankomatu odnášeli 2833 korun, loni o zhruba dvě stovky méně – 2617 korun,“   přibližuje Růžička s tím, že tyto výsledky mohou být dále ovlivněny situací, do které se české domácnosti dostaly v krizi. V mnoha případech se potýkají se snížením příjmů nebo dokonce ztrátou zaměstnání a proto se snaží šetřit.

Na Slovensku je situace obdobná, podíl plateb u obchodníků se rovněž významně zvýšil – z 26 % v roce 2008 na 43 % v roce 2009. Výběrům hotovosti ale pořád Slováci dávají přednost.

Jak Češi využívají kreditní kartu? 2009 2008
platí nákupy v obchodech 58% 36%
vybírají z bankomatu 64% 42%
průměrně kartou zaplatí 981 Kč 1 123 Kč
průměrně vyberou z bankomatu 2 617 Kč 2 833 Kč
měsíčně kartou zaplatí 4x 3,33x
měsíčně vybírají z bankomatu 1,91x 2,09x

 

Poznámky pro editory:

 

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, hotovostní půjčky, kreditní karty a revolvingové půjčky. V roce 2009 společnost poskytla úvěry v celkové výši 7,7 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

Skupina Home Credit („skupina“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě a Asii. Ve vybraných zemích skupina úspěšně rozvíjí služby retailového bankovnictví jako běžné účty či vklady. Jejích 14 200 zaměstnanců obsluhuje více než 5,7 milionu zákazníků ve všech geografických oblastech, v nichž jsou služby pod značkou Home Credit poskytovány (údaj ke dni 30. června 2009). Skupina Home Credit v současnosti působí v 8 zemích: v České republice (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruské federaci (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstánu (AO Home Credit Bank, od roku 2005), na Ukrajině (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bělorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číně (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietnamu (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net.

Skupina Home Credit patří do skupiny PPF, jedné z největších mezinárodních investičních skupin ve střední a východní Evropě. Aktiva ve správě skupiny PPF převyšují 10 miliard eur (ke dni 30. června 2009). Skupina PPF se zabývá finančními službami (bankovnictví a spotřebitelské financování, pojištění a penzijní fondy), investicemi v oblasti private equity a investicemi do nemovitostí. Skupina PPF aktivně vyhledává investiční příležitosti na vznikajících trzích střední a východní Evropy, Ruska, Společenství nezávislých států a Dálného východu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.cz.