Elektronika se bude na Štědrý večer rozbalovat ve většině českých domácností. Jedná se o nejčastěji uváděný typ dárku blížících se svátků. Téměř 70 procent Čechů si daruje k Vánocům mobilní telefon, tablet, televizi, notebook, DVD přehrávač, počítačovou hru anebo jinou elektroniku. „V tomto případě se jedná o trend, který sledujeme ne jenom u nás, ale i v sousedních zemích. Pro srovnání, například na Slovensku daruje k Vánocům elektroniku 61 procent dotázaných. Již výsledky z vánočního průzkumu v minulém roce ukázaly, že dárkem v podobě elektroniky nešlápnete vedle. Elekroniku považovali za nevhodný dárek jenom 4 % obdarovaných,“ komentuje výsledky průzkumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek ze společnosti Home Credit.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že do každé čtvrté rodiny přibude i další praktický dárek – spotřebič typu pračky, lednice či nové varné desky. „Je evidentní, že vícero Čechů se chová při obdarovávání svých blízkých prakticky, přičemž některé dárky kupují s velkým i několikaměsíčním předstihem. Jednoduše si řeknou, že si to dávají pod stromeček a používají „dárek“ už před Vánocemi,“ uvádí Ondrušek. Třináct procent dotázaných volí jako dárek kus nábytku – ať už novou sedací soupravu nebo větší stůl do kuchyně. Co se týče finančně nejnáročnějších dárků, necelá dvě procenta Čechů si k Vánocům dávají rekonstrukci domu anebo bytu. Najde se i procento těch, kteří se můžou těšit na nové auto.
Dárek, který letos potěší nemálo Čechů, je dovolená. V průzkumu ji uváděl každý pátý člověk. V podobném duchu se nesl i rok 2018. Touha po odpočinku a cestování vedla k tomu, že až pro třetinu z dotázaných se právě výdaje na dovolenou staly nejvýznamnější investicí v roce 2018. Jaké další události byly v tomto roce z hlediska finančních nákladů významné? „Více než čtvrtina lidí z průzkumu investovala do nového vybavení domácnosti, každý pátý respondent nezůstal jenom u výměny nábytku, ale pustil se i do větší rekonstrukce. Tu absolvovalo 22 procent lidí. Nejčastěji rekonstruovali ložnice a dětské pokojíčky,“ upřesňuje Ondrušek.
V průzkumu 14 procent Čechů uvedlo jako největší investici roku koupi auta, ať už nového či ojetého. Přibližně stejné množství lidí zase uvedlo investici do svých koníčků. „V tomto případě je viditelný rozdíl u mužů a žen. Mužů, kteří v průzkumu uvedli jako top investici roku peníze na sport či záliby, je dvojnásobně víc než žen,“ komentuje výsledky průzkumu Ondrušek.
Pět procent oslovených uvedlo, že mezi nejvýznamnější investice letošního roku patřil nákup nemovitosti, investici do vlastního zdraví uvedlo jenom jedno procento dotázaných.
<small> * Průzkum realizovala agentura STEM/MARK metodou CAWI od 30. 11. do 4. 12. 2018, na reprezentativním vzorku české populace 310 respondentů, ve věku 18–60 let. </small>