Češi pochopili smysl kapesného, krize je ale nutí snižovat částku

Přidáno

09.11.2012

Přístup ke kapesnému, jako jednomu z nejdůležitějších nástrojů finanční výchovy u dětí, se v poslední době výrazně zlepšil. Zatímco v loňském roce se ke kapesnému klonilo pouhých 71 % lidí, letos je to již 88 %. „Za změnou stojí zlepšující se situace ve výchově finanční gramotnosti, která se postupnmě dostává do škol a která děti učí pracovat s penězi. Rodiče se tak zprostředkovaně dozvídají, proč a k čemu kapesné slouží a že nejde jen o to, umožnit dítěti koupit si zakázané čokolády,“ říká k průzkumu Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.                         

Průměrná částka kapesného se oproti loňsku snížila na 166 korun za měsíc. V tomto ohledu jsou mnohem benevolentnější otcové – ti by dopřáli svým dětem průměrně 180 Kč, zatímco matky jen 150 Kč. „Je vidět, že současné ekonomické problémy v Evropě se promítají i do hospodaření domácností a kapesného dětí. Rodiny šetří, takže šetřit musí i děti,“ komentuje situaci Michal Kozub. Jednota však panuje mezi muži a ženami v názoru, zda kapesné dávat, či nedávat. Stejné procento je pro kapesné u obou pohlaví.

Pokud jde o věk, Češi stále volí jako optimální pro první kapesné 10 let. Jsou to děti, které jsou ve čtvrté až páté třídě základní školy a chystají se buď na víceletá gymnázia nebo na druhý stupeň. „Děti v tomto věku už bez problému zvládají násobilku, počítání z hlavy, a proto si lehce dokážou spočítat, kolik peněz mají nebo jak si je rozdělit,“ dodává Kozub.                                                  

Z odpovědí v průzkumu je ale vidět, že existují tři zásadní období, kdy lidé navrhují, aby se dětem dávalo kapesné. První velká skupina lidí volí kapesné už se začátkem školní docházky, tedy okolo 6 až 7 let. „Ne každé dítě je ale v tomto věku připraveno pracovat s penězi. Padesátikoruna pro něj nemusí mít větší hodnotu, než jeden bonbón, za který ji vymění s kamarády,“ varuje Michal Kozub. Druhá, nejpočetnější skupina rodičů, se kloní k deseti letům a poslední by kapesné začala dávat až se získáním občanského průkazu, tedy ve věku patnáct let. „To je ale již velmi pozdě,“ říká Michal Kozub, a dodává: „Pak se stávají ty případy, že v patnácti letech dostanou děti první kapesné, a protože s penězi neumějí hospodařit, okamžitě všechny utratí a neřeší přitom, za co.“

Rozdíly v průzkumu jsou patrné i v jednotlivých krajích. Nejlepší vztah mají ke kapesnému lidé z Plzeňského kraje. V průzkumu nebyl jediný respondent, který by kapesné pro své dítě zamítl. Naopak, lidé na jižní Moravě jsou skeptici. Pouhých 73 % lidí v tomto kraji je pro kapesné, což je výrazně pod republikovým průměrem. Regionálně dané jsou také rozdíly v částkách, které lidé uvedli jako nejvhodnější. Zatímco lidé na jižní Moravě by dali dítěti jen 120 korun měsíčně, rodiče ve Středočeském kraji jsou ochotní dát více než dvojnásobek – 260 korun za měsíc. V porovnání se Slovenskem dopadlo Česko výrazně lépe. Slovenští rodiče totiž téměř ve čtvrtině případů kapesné dávat nechtějí.

Kapesné ale není jen záležitostí Česka nebo střední Evropy. Běžně ho dostávají i děti v dalších zemích, jako jsou Rusko nebo Čína. V Rusku je typický věk pro začátek kapesného 10 let, v Číně dokonce 6 let. Pravým opakem je ale Vietnam. Tam lidé překvapivě volí až 15 let. V Kazachstánu děti dostávají první kapesné nejčastěji v 7 letech a rodiče se k němu staví více než pozitivně. Celých 94 % dotázaných je pro kapesné a průměrná částka, kterou by dali desetiletému dítěti, je 3 tisíce kazašských tenge, v přepočtu necelých 400 korun.

Telefonický průzkum se v Česku uskutečnil v průběhu července 2012 na 338 respondentech a na 324 respondentech na Slovensku.

 

Poznámky pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní a úvěrové karty. V první polovině roku 2012 společnost poskytla úvěry v celkové výši 4,18 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Více informací je k dispozici na www.homecredit.cz

Skupina Home Credit je přední poskytovatel spotřebitelských úvěrů v Evropě a Asii, založený v roce 1997 v České republice. Skupina Home Credit zaměstnává 28 tisíc lidí a poskytuje své služby vice než 28 milionům klientů skrze 86 tisíc distribučních míst (k 31. 12. 2011). Skupina Home Credit je v současnosti aktivní v České republice (od roku 1997), na Slovensku (1999), Ruské federaci (2002), Kazachstánu (2005, minoritní podíl), Bělorusku (2007), Číně (2007), Vietnamu (2009) a Indii (2012). Skupina dále zakládá svou pobočku v Indonésii a hledá příležitosti pro vstup na další trhy v Asii.

Více informací je k dispozici na www.homecredit.net.

Skupinu Home Credit plně vlastní PPF Group N. V. („PPF“), která je jednou z největších investičních a finančních skupin ve střední a východní Evropě. Aktuálně vlastní aktiva ve výši zhruba 14,36 miliard EUR (k 31. 12. 2011), zahrnující různorodé aktivity od bankovnictví a pojišťovnictví přes nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů či zemědělství až po maloobchod. Působnost PPF sahá ze střední a východní Evropy přes Rusko až do Asie.

Více informací je k dispozici na www.ppf.eu.