542 100 100

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Číslo 840 155 155 nahrazujeme pevnou linkou. Můžete volat výhodněji, podle běžné sazby svého operátora.

727 618 618

Pracovní dny od 8 do 18 hod.

Chcete volat na mobilní číslo? Na této lince můžete využít své volné minuty.

Pokud neradi voláte, napište nám email!

10 pravidel jak bezpečně používat nejen Správce financí

Češi nevěří obchodům. Každou účtenku kontrolují

Autor tiskové zprávy - Zuzana Bienvenu

Přidáno

13. 5. 2015

Autor

Zuzana Bienvenu
Tisková mluvčí

Témata k článku

Důvěřuj, ale prověřuj. Tímto heslem se řídí 82 % Čechů, kteří u kasy vytahují peníze či kartu k placení. Právě tolik procent se nespoléhá na údaj sdělený obsluhou a raději vše kontrolují na terminálu. Stejný podíl respondentů kontroluje po nákupu účtenku, aby včas zjistili případné nesrovnalosti. Češi se navíc začali zajímat o to, jak jednoduše porovnat ceny u podobného typu zboží – tzv. jednotkovou cenu sleduje při nákupu 60 % zákazníků. Ukázal to průzkum* agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je to dobrá zpráva. „Češi se naučili být ve finančních záležitostech opatrní. Zde opravdu platí ono okřídlené ‚dvakrát měř a jednou řež‘. Není dobré spoléhat se jen na slova pokladní, která může omylem zadat na terminál úplně jinou částku. Je lepší na chybu hned upozornit, než zaplatit a nápravy se domáhat zpětně,“ domnívá se Kozub. 62 % respondentů oznámenou částku kontroluje na terminálu kasy vždy, dalších 20 % tak činí velmi často. Část zákazníků spoléhá na autoritu pokladní a oznámené sumě buď věří, nebo ji ověřují jen občas.

 Účtenka je důležitý doklad, nezahazujte ji hned

Většina lidí už zažila rozčílení nad tím, že za zboží, které koupili ve slevě, nakonec zaplatili plnou částku. Zjistili to při pozdním pohledu na účtenku a mnozí nad opětnou návštěvnou obchodu mávli rukou. „Může za tím být jak nedbalost pokladní, tak technická závada. Právě proto je dobré hned po nákupu zkontrolovat údaje na účtence. Případné nápravy se pak člověk domáhá daleko pohodlněji a ušetří čas,“ radí Kozub. Třetina Čechů tvrdí, že doklad po nákupu kontroluje vždy. Podle 32 % respondentů se tak děje velice často. Na korektní jednání obchodu se spoléhá necelých 15 % lidí, kteří částky na účtence buď spíše nehlídají nebo tak činí výjimečně.

Jednotková cena – nástroj k porovnání

Obchodníci často používají marketingové akce a zahltí zákazníky směsicí různě velkých balení a oznámením o slevách. „Aby mohli zákazníci porovnat skutečnou výhodnost nákupu, byla dle zákona zavedena takzvaná jednotková cena, která převádí částku např. na kilogram. Ne každý má v hlavě kalkulačku, aby si dovedl spočítat, zda je výhodnějších 400 gramů rýže za 35 Kč, nebo 500 gramů za 43 Kč,“ vysvětluje Kozub. Češi si na tento nástroj zvykli, při nákupu ho bere v úvahu naprostá většina lidí. Asi čtvrtina zákazníků se na jednotkovou cenu dívá alespoň někdy. Zhruba 15 % lidí tvrdí, že údaj nepoužívají, nebo dokonce vůbec nevěděli, že existuje.

*Průzkum v termínu 12. – 18. 3. 2015 realizovala agentura STEM/MARK exkluzivně pro Home Credit a.s. na reprezentativním vzorku české populace 509 lidí.

V textu byly citovány tyto osoby

Citovaná osoba - Michal Kozub Michal Kozub
Analytik

Přihlášení k odběru nových tiskových zpráv

Ochrana osobních údajů