Čechy láká představa netradičních Vánoc mimo domov. Chybí ale…

Čechy láká představa netradičních Vánoc mimo domov. Chybí ale iniciativa, proto zůstaneme doma

09. 11. 2016

Čechům se líbí představa, že by Štědrý den oslavili v širokém rodinném kruhu mimo domov, například na pronajaté chalupě v horách. 93 % by jich navíc na takovou akci finančně přispělo. Lidé jsou zároveň připraveni na to, že aby vše klaplo, budou muset něco obětovat. Polovina je ochotna strpět i příbuzné, které normálně moc nemusí. Jaká je ale realita? Většina Čechů bude na Štědrý den doma v klidné společnosti těch nejbližších. Důvodem je hlavně to, že se nenajde nikdo, kdo by vánoční oslavu pro širokou rodinu zorganizoval. Zjistil to průzkum, který pro společnost Home Credit realizovala agentura STEM/MARK [1].

<div> <div id="ftn1"> </div> </div>

Sejít se na Štědrý den se vzdálenými příbuznými? Dovedeme si to představit

Vánoce jsou nejen svátky klidu, ale také časem, kdy se setkáváme s rodinou – ať už s našimi nejbližšími nebo s příbuznými, které vídáváme daleko vzácněji. Ale co kdyby někdo přišel s nápadem oslavit sváteční dny netradičně, třeba pronájmem chalupy v horách, kde by se na svátky sešla skutečně široká rodina? Čechům se nápad většinou líbí, a navíc by se ochotně zapojili do organizace. O svůj díl odpovědnosti na pořádání oslavy se hlásí hned 89 % respondentů. „Je to dobrá zpráva a vysílá to signál o tom, že Vánoce skutečně vnímáme jako čas blízkosti s těmi, se kterými nás něco spojuje,“ komentuje to Jan Holoch, manažer zákaznické zkušenosti a finanční specialista společnosti Home Credit. Pokud jde o ochotu přispět ke společné oslavě nejen nadšením, ale i penězi, výsledky jsou stále optimistické. 9 Čechů z 10 je totiž připraveno celou akci finančně podpořit. Běžné vánoční výdaje jsou i tak vysoké, přesto by nad jejich rámec lidé na společnou oslavu přispěli docela značnou částkou. Třetina lidí si dokáže představit, že do organizace vloží něco mezi jedním a třemi tisíci, pětina je ochotná jít ještě o dva tisíce výš. 

 

Omezit dárky? Dobře, ale dětem radost uděláme

Připravit akci pro tolik lidí stojí peníze – ať jde o doma připravené jídlo nebo o případný pronájem chaty či jiných prostor. Čechům se ale tato představa líbí natolik, že by se dokázali omezit. Celá třetina respondentů tvrdí, že by se kvůli ní vzdali vánočních dárků. Jiní ovšem nejsou tak radikální. 43 % by se spokojilo s alespoň symbolickým dárkem nebo s tím, že své překvapení dostanou přinejmenším děti. Lidé jsou také srozuměni s tím, že je podobná akce časově náročná a aby se skutečně vydařila, musí se jednotlivci podřídit představám a přání většiny. S tím je smířena více než polovina lidí. Každý druhý je kvůli rodinné pohodě schopen strpět i ty příbuzné, které normálně nemusí. „Pokud jde o financování oslavy, 4 lidé z 10 chtějí sáhnout do úspor. Jen minimum by bylo ochotno vzít si kvůli rodinné akci půjčku. Je to relativně moudré rozhodnutí. Pro zodpovědné půjčování totiž platí pravidlo, že by měla mít věc, na kterou si úvěr bereme, delší životnost, než je doba splácení,“ připomíná Holoch. 

 

Organizace velké rodinné oslavy se nikdo neujme, Vánoce proto trávíme doma

Jakkoliv si Češi dovedou představit trávení svátků mimo svou vlastní domácnost i se vzdálenějšími příbuznými, realita je jiná. 8 z 10 respondentů bude letos Vánoce slavit doma, nejčastěji pak v přítomnosti svých nejbližších. „Velmi oblíbené je obě možnosti kombinovat. Lidé mají své zvyky a rituály, které se dům od domu liší – aby měli svůj klid a nemuseli se přizpůsobovat, slaví Češi Štědrý den nejraději v užším kruhu. Teprve další dny pak objedou i ostatní příbuzné,“ myslí si Holoch. Průzkum mu dává zapravdu, právě v tomto poněkud rozlétaném stylu slaví svátky hned dvě třetiny Čechů. Nejčastěji přitom 24. prosince usedají u vánočního stromečku s životním partnerem a potomky. A co jim vlastně brání v tom, aby nezrealizovali onu oslavu v širokém kruhu? Není to ani nedostatek času či peněz, jako spíše chybějící iniciativa. Každý druhý tvrdí, že se jednoduše nenajde nikdo, kdo by s návrhem na takovou akci přišel.

Roli hraje i vzdálenost bydlišť jednotlivých členů rodiny, nebo napjaté vztahy, které mezi některými z nich panují. „Češi své vzdálenější příbuzné vidí rádi – ovšem Štědrý den mají skutečně vyhrazený pro své nejbližší a chtějí, aby to tak zůstalo,“ uzavírá Holoch.

 

<hr style="font-size: 12.0024px; background-color: #ffffff;" align="left" size="1" width="33%" /> <div id="ftn1" style="font-size: 12.0024px;">

[1] Průzkum byl realizován v září 2016 na vzorku 500 respondentů

</div>

 

Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, úvěry na automobily, hotovostní půjčky, kreditní karty a konsolidaci úvěrů. V první polovině roku 2016 společnost poskytla úvěry v celkové výši 5,6 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz

 

Home Credit B. V. (dále jen „HCBV“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě (CEE) a Asii. Společnost byla založena v roce 1997 a dceřiné společnosti HCBV působí v České republice, na Slovensku, Ruské federaci, Bělorusku, Kazachstánu, Číně, Vietnamu, Indii, Indonésii a Filipínách. Hlavním předmětem podnikání HCBV je poskytování spotřebitelského financování a úvěrů koncovým zákazníkům (nákup zboží na splátky, hotovostní úvěry, revolvingové úvěry, kreditní karty a půjčky na auta). S rozšiřováním působnosti HCBV se přidávají produkty retailového bankovnictví, jako je správa vkladů a nabídka běžných účtů na trzích, kde je držitelem bankovní licence. Celkem 72,9 tisíc zaměstnanců dosud obsloužilo více než 53,4 milionů zákazníků prostřednictvím své rozsáhlé distribuční sítě zahrnující 185.893 prodejních míst, úvěrových kanceláří, poboček a zastoupení na poštách. Celková konsolidovaná aktiva HCBV dosáhla 9,7 miliard EUR k 31. prosinci 2015.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net

 

Největším akcionářem Home Credit BV je PPF Group NV s 88,62% podílem. Skupina PPF (dále jen „PPF“) investuje do řady odvětví; od bankovnictví a finančních služeb, přes telekomunikace, pojišťovnictví, nemovitosti, oblast energetiky a těžbu nerostů, zemědělství, maloobchodní služby až po biotechnologie. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii a USA. Sku­pina vlastní aktiva přesahující 21,3 miliardy EUR (k 30.6 2014).

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.eu

 

Minoritním akcionářem Home Credit B. V. je s podílem 11,38 % EMMA OMEGA LTD, investiční skupina plně vlastněná Jiřím Šmejcem.